torsdag 22 juli 2010

Första inlägget

Mitt namn är Madeleine. Jag är en tjej på dryga 21 år som bor i Göteborg tillsammans med en annan tjej som också heter Madelene, och mina två katter Foxi och Fanzy.

Jag föddes här i Göteborg men har flyttat runt endel i livet. Jag läste en Dansutbildning på gymnasiet. Och har dansat i ca 10 år tills jag fick kroniska besvär med min hälsa och mitt imunförsvar. Vilket ledde till att jag fick hoppa av gymnasiet. Jag jobbade ett år inom industrin och bestämmde mig sedan för att jag behövde plugga vidare.
Jag valde det som nästintill hjärtat stog mig närmast efter dansen. Och det var matlagning, så jag studerade till kock. Och tidigt denna sommaren examinerades jag och är nu utbildad kock.

Under denna utbildningen hittade jag ett nytt intresse och det var bartenderyrket. Så jag bestämmde mig för att söka till bartenderutbildningen i samma skolan som enbart är på 20 veckor. Och jag kom in! Så den 18 Augusti börjar jag denna utbildning och ser fram emot den. Efter dessa 20 veckor är planen att skaffa ett jobb och jobba ihop pengar som jag lägger undan till att uppfylla min dröm. Som är att flytta till Malmö.

Så frågan är nu. Vad har denna bloggen med en sund hälsa att göra?

Och för att få svaret på det får vi gå tillbaka lite i historian. Ungefär till gymnasietiden. Under Dansutbildningen så hade vi ett väldigt intensivt träningsschema. Där vi tränade ca 10 timmar i veckan. Och detta innebar både styrka och kondition, Balett, Jazz, Modernt, Street och Improvisation.Samtidigt som detta levde jag ett normalt gymnasieliv. Jag hade flyttat hemifrån vid 17års ålder. Och åt väl inte det nyttigaste när jag väl åt. Rökte ett halvt paket cigaretter per dag, och festade ganska ofta.

När jag pg.a hälsan hoppade av gymnasiet och började jobba inom industrin. Så träffade jag en kille som jag senare kom att flytta ihop med och förlova mig med. Han fick mig också att sluta röka.

Så om ni tänker er att jag började 2006 där jag låg på ca 60 kilo. Till mina 173 cm i längd. Hoppade av gymnasiet och därav skippade regelbunden träning, Gick in i ett förehållande då man gärna gottar ner sig med onyttiga snacks och dant. Samt slutade röka. (där en vanlig bieffekt är att man tar några godisar eller liknande istället för en cigarett) Vilket innebar att jag gick upp väldigt mycket i vikt.
Jag kämpade med pulverdieter. Och andra metoder som inte alls fungerade. I Augusti 2009 märkte jag att det hade gått så illa att jag vägde 93 kilo. Jag gick alltså från 60 kilo till 93 kilo, 33 kilo på 2-3 år. Jag hade fruktansvärt dåligt självförtroende och trotts tappra försök hände inget. Det gick långsamt både upp och ner under dessa år.
Fram till September 2009 då tyvärr förhållandet mellan mig och min fästman tog slut. Och detta ledde till att jag gick ner i en deppresion. Vilket ledde till att jag tyvärr började röka igen. Och festa minnst 2 gånger i veckan. Vilket också ledde till att jag gick ner i vikt igen. Trots att jag inte tränade överhuvudtaget mer än någon promenad till stan då och då.
Jag rasade tillslut ner i vikt och nu idag 22 juni 2010 väger jag 78 kilo. Jag har alltså gått ner 15 kilo på mindre än 10 månader. Dock har jag pendlat mellan 76-78 kilo i tre månader.

Och häromdagen bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv. Så jag kan få en bra hälsa och en sund kropp och självklart ännu bättre självförtroende. Och med hjälp av min utbildning i näringslära och matlagning genom Kockutbildningen. Och min kunskap i anatomi och bästa träningssätt genom Dansutbildningen samt vårat underbara internet så borde ju detta i teorin inte vara så svårt.

Och vad kan inte peppa mig mer än att ha en blogg. Där jag kan dela mig av med mina framgånger och erkänna mina synder.

Jag hoppas någon kommer att finna det intressant. Och om inte annat så får jag ändå skriva av mig lite och det skadar ju aldrig :)


Så för att börja så lägger jag upp bilder från idag på min kropp framifrån och från sidan.

Och nästa inlägg kommer att handla om HUR jag ska gå tillväga för att nå en sund hälsa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Byxorna, love them honey <3

Ullared s/s 97?

Anonym sa...

kan man dra in magen mer??

Nattis 2.0 sa...

Madde!

Vilken skillnad på blogg! :)

De där bilderna är ju super till magbloggen. Är det ok om jag tar dem?
Kram
/Ulli